Alle deliverables op een rijtje:
Presentatie van de opdracht Straatjutten vind je hier
Presentatie van de opdracht Coolhunten vind je hier
Presentaties van de opdracht HTC Sense vind je hier (individueel concept) en hier (groepsconcept)
Alle lesopdrachten (m.u.v. de Media Markt opdrachten) vind je hier in een pdf
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Lesopdracht: De wereld in 2030
In 2030 zullen we minder het huis uit gaan; vanwege de ontwikkelingen in internet, applicaties en technische apparaten is het niet meer noodzakelijk om het huis te verlaten. Veel ziektes zullen bestreden worden of, net als de pokken, alleen nog bestaan in reageerbuisjes. We hoeven niet meer fysiek naar school te gaan, maar kunnen de lessen via Skype volgen. De OV-chipkaart is algemeen geaccepteerd en wordt gecombineerd tot één pas met alle persoonlijke gegevens (ID-kaart, paspoort, rijbewijs, ov-chipkaart). Keukenapparaten zijn vernieuwd en hebben nóg meer functies. Auto’s rijden op zonne-energie en hebben allemaal cruise control, ook zullen er steeds meer manieren zijn waarop de overheid ons rijgedrag in de gaten kan houden. Naast de auto zullen ook veel andere apparaten op zonne-energie gaan werken. Het land zal meer last hebben van de vergrijzing. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
STRAATJUTTEN
Bij de opdracht Straatjutten ben ik de straat (de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam) opgegaan om daar opvallende dingen te fotograferen. Bij 15 van mijn foto’s heb ik vervolgens een concept ontworpen, en één daarvan helemaal uitgewerkt. Het verslag over Straatjutten vind je hier. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
COOLHUNTING
Voor de opdracht Coolhunting zijn we op zoek gegaan naar iets wat een nieuwe trend zou kunnen worden. Tijdens onze zoektocht zijn we gestuit op bankjes met ronde vormen – in tegenstelling tot de huidige strakke, rechte vormen. We hebben deze trend uitgewerkt voor Ikea, en Vagor (wat Zweeds is voor “golvend”) genoemd. De hierbij gehouden presentatie vind je op de onderstaande link. Presentatie Coolhunting ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Lesopdracht: Producten die DICE zijn
Ik denk dat zowel de laptop als de mobiele telefoon DICE waren toen ze uitgevonden werden.
Diep en intelligent omdat ze beide inspringen op de behoefte overal bereikbaar te zijn en overal te kunnen werken, compleet omdat het op het moment dat ze uitgevonden werden aan alle verwachtingen voldeden. Deze compleetheid veranderd wel telkens; zodra een nieuwe technologie wordt uitgevonden is een telefoon of laptop zónder die techniek niet helemaal compleet oftewel DICE meer. Dit hangt echter wel weer af van de stijl die een merk wil handhaven; zo heeft bijvoorbeeld BlackBerry bewust gekozen voor een toetsenbord in plaats van een touch screen (hoewel er inmiddels wel één BlackBerry met zowel toetsenbord als touch screen te krijgen is, de BlackBerry Torch) en is het voor mensen die geen behoefte hebben aan een touch screen compleet zonder deze nieuwste techniek.
Tenslotte zijn beide producten Elegant omdat er zo’n enorme nadruk wordt gelegd op de interface. Mensen kunnen bij laptops hun bureaublad en andere vensters zo indelen als zij willen, zoals zij het het handigst vinden. Dit zelfde geldt voor de telefoon, zij het in iets mindere mate.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Lesopdracht: VOORT toegepast op de HTC Battle
Vertrekken: We vormen een team om mee te doen aan de Battle, en halen uit de briefing een duidelijke opdracht
Ontdekken: We kijken wat HTC wil uitdragen, wat mensen verstaan onder Sense en waarom mensen juist een HTC Sense zouden kopen
Ontwikkelen: Elk teamlid verzint een eigen concept
Reflecteren: Uit de concepten wordt de beste gekozen en verder uitgewerkt
Terugkeren: Het concept wordt verwerkt tot een Business Case en opgestuurd naar de Battle
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Lesopdracht: De Essentie van de HTC Battle in enkele steekwoorden
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Lesopdracht: Campagnes met beleving
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Lesopdracht: HTC Battle-concepten van een superheld
Ik heb gekozen voor Spiderman, omdat deze – zoals de Battle voorschrijft – ook dingen kan doen die hij ergens achter kan laten en er geen mensen bij hoeven te zijn. Hij kan bijvoorbeeld een web maken tussen gebouwen, in de vorm van de woorden HTC of Sense. Ook kan hij een gewoon web maken waar mensen tegenaan kunnen lopen, maar of dit een positieve beleving oplevert weet ik niet helemaal zeker. Hij kan met zijn web dingen aan elkaar linken, zoals een plaats die mensen een fijne beleving geeft (een gezellig terras, een bankje in het park, de bioscoop) met een plaats waar HTC Sense te verkrijgen is. Je krijgt dan een soort web dat als een rode draad door de hele stad heen kan lopen, wat mensen sowieso een beleving (nieuwsgierigheid en opwinding) kan bezorgen. En als daarna blijkt dat ze daar ook nog eens vrolijkheid bij kunnen krijgen door het kopen van een HTC Sense, zal de keuze niet erg moeilijk zijn.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Lesopdracht: Vragen over VOORT
Vraag 1: Waarom is VOORT gebaseerd op reis-metafoor?
Omdat je tijdens het ontwikkelen van producten dezelfde punten doorloopt als op een reis; je begint (vertrekken), je doet nieuwe ideeën op (ontdekken), je ontwikkelt ze verder (ontwikkelen), je kijkt wat er wel en wat er niet goed is (reflecteren) en je eindigt met een goede business case (terugkomen).
Vraag 2: Waar ergens in een innovatieproces kun je VOORT toepassen?
In het begin; zodra je een duidelijke opdracht oftewel vertrekpunt hebt kun je “vertrekken”.
Vraag 3: Wat doe je in de ideationfase?
Je ontwikkelt nieuwe ideeën.
Vraag 4: Waar in het VOORT traject valt Coolhunten?
Onder ontdekken. Je hebt geen duidelijke opdracht gekregen, maar bent op zoek naar nieuwe dingen. Je gaat de markt op om trends te ontdekken, en te kijken waarom deze trends er gekomen zijn (customer insights) en of ze door gaan zetten of niet (kansen).
Vraag 5: Waarom werk je met VOORT niet 1, maar altijd meerdere productideeën uit?
Door meerdere productideeën uit te werken hoef je, mocht er een idee onuitvoerbaar blijken, niet helemaal opnieuw te beginnen maar kun je kijken of een van je andere ideeën wel uitvoerbaar is.
Vraag 6: Wat wordt bedoeld met “ziel van een concept” verankeren? Hoe kun je hiervoor zorgen?
Omdat het concept na de officiële besluitvorming aan een ander team wordt overgedragen, is het belangrijk er voor te zorgen dat de kern bewaard blijft. Deze kern bevat de uitgangspunten van het concept, de belangrijkste punten. Deze kun je tijdens een zogeheten “overdrachtsworkshop” doorgeven aan het andere team.
Vraag 7: Wat wordt bedoeld met outsiders? Waar en waarom zijn ze nodig?
Outsiders zijn mensen die met het hele project niets te maken hebben, en ook niet tot de doelgroep behoren. Zij kunnen wanneer zij erbij betrokken worden een frisse, neutrale kijk op het hele concept hebben en je zo op ideeën brengen (bijvoorbeeld dingen die je mist) waar je eerder niet aan gedacht hebt.
Vraag 8: Wat wordt bedoeld met opstappers? Waar en waarom zijn ze nodig?
Opstappers maken niet het hele proces mee. Zij zijn vaak aanwezig bij het ideationproject, aangezien ze daar verstand van of ervaring mee hebben.
Vraag 9: Wat wordt bedoeld met zachte en harde eigenschappen? Hoe heb je hier met VOORT mee te maken?
Zachte en harde eigenschappen staan voor de leuke en minder leuke kanten van een project, of de kanten waar harder en minder hard gewerkt moet worden. Je ziet dit in VOORT doordat je bijvoorbeeld na een leuke ontdekkingsfase tot een veel serieuzer ontwikkelingsproces komt.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
HTC SENSE
De opdracht bij HTC Sense was het meedoen aan een battle. Hiervoor moesten wij een manier bedenken om de “Sense” te promoten op een manier waar geen verkopers, of eigenlijk mensen, aan te pas zouden komen. Mijn persoonlijke concept bestond uit het plaatsen van ventilators en aircosystemen op straat en werkelijk overal, om mensen een plotseling kippevel (sense) te bezorgen. Bij deze koelmachines zouden zich QRcodes bevinden, zodat mensen de koppeling met HTC zouden kunnen maken.
Vervolgens moesten we in groepen de beste concepten uit gaan werken. Het concept dat wij uitgewerkt hebben was het ophangen van een enorme poster in metrotunnels, in zo’n verhouding dat mensen die er langs rijden een filmpje zullen zien (bijvoorbeeld 10 posters per seconde). Dit filmpje zou een verkorte reclame van HTC zijn. Presentaties van beide concepten zijn te vinden op onderstaande links:
HTC Sense – Metrographic ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Lesopdracht: Het businessmodel van Ikea
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Opdracht: Mediauitingen van de Media Markt
Een verslag met daarin de uitingen van de mediamarkt (doelgroep, het bedrijf Media Markt) vind je hier.
Een moodboard van de uitingen:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Lesopdracht: Brainstormen voor de MediaMarkt Battle
Voor deze battle hebben we volgens twee technieken gebrainstormd: de mindmap (links) en de braindump (rechts).
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Lesopdracht: Visual Harvesting voor de Media Markt Battle
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Lesopdracht: Experience Matrix van de huidige en gewenste situatie voor de Media Markt
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Lesopdracht: Business Model van de Media Markt
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Opdracht: Omgevingsanalyse van de Media Markt
Een omgevingsanalyse van de Media Markt vind je hier.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Eindverslag
Het eindverslag van “project Media Markt” (tevens het verslag dat we naar Battle of Concepts hebben gestuurd) vind je hier
In onderstaand filmpje zie je onze presentatie:
In 2030 zullen we minder het huis uit gaan; vanwege de ontwikkelingen in internet, applicaties en technische apparaten is het niet meer noodzakelijk om het huis te verlaten. Veel ziektes zullen bestreden worden of, net als de pokken, alleen nog bestaan in reageerbuisjes. We hoeven niet meer fysiek naar school te gaan, maar kunnen de lessen via Skype volgen. De OV-chipkaart is algemeen geaccepteerd en wordt gecombineerd tot één pas met alle persoonlijke gegevens (ID-kaart, paspoort, rijbewijs, ov-chipkaart).
Keukenapparaten zijn vernieuwd en hebben nóg meer functies. Auto’s rijden op zonne-energie en hebben allemaal cruise control, ook zullen er steeds meer manieren zijn waarop de overheid ons rijgedrag in de gaten kan houden. Naast de auto zullen ook veel andere apparaten op zonne-energie gaan werken. Het land zal meer last hebben van de vergrijzing.